Thebloggers.com.cy

Ενέργεια και πράσινη ανάπτυξη

Του Άλκη Παπή

Υποψήφιος βουλευτής Λεμεσού – Κίνημα Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών

 

 

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) αναφορικά με την κατάσταση και τις προοπτικές του ευρωπαϊκού περιβάλλοντος οι συνολικές εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου στην Κύπρο έχουν αυξηθεί κατά 52% από το 1990 έως και το 2012. Η μεγαλύτερη πηγή των εκπομπών είναι ο τομέας της ενέργειας (71%) από την οποία η μισή (54%) προέρχεται από την παραγωγή ηλεκτρισμού και το ένα τρίτο (32%) από τις μεταφορές στους δρόμους. Στον τομέα των μεταφορών οι εκπομπές των θερμοκηπιακών αερίων αυξήθηκαν στο διάστημα 1990-2012 κατά 73%, παρόλο που στην ίδια αυτή περίοδο η απόδοση των καυσίμων των αυτοκινήτων σε κατανάλωση είναι βελτιωμένη.   

Σε μία εποχή που ζητούμενο είναι η ανάπτυξη,  τα στοιχεία καταδεικνύουν για μία ακόμη φορά ότι έχουμε μία καλή ευκαιρία να ξεφύγουμε από την πεπατημένη. Η φούσκα των τραπεζών και της «ανάπτυξης» που τις τελευταίες δεκαετίας σήμαινε οικοδομικό οργασμό, μπετονοποίηση ακόμη και παραλιών και περιοχών Φύση  2000 και που μας οδήγησαν στην οικονομική χρεοκοπία  πρέπει να μείνουν παρελθόν.

Οι επιδόσεις μας όπως αναφέρονται στην έκθεση του ΕΟΠ δεν βλάπτουν σοβαρά μόνο το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής μας. Βλάπτουν σημαντικά και την οικονομική θέση τους καθενός από εμάς.

Η πράσινη ανάπτυξη έχει θέση και προοπτική. Αντί να ικετεύουμε για ξένους επενδυτές να έρθουν για να τους εκχωρούμε γη και ύδωρ, μπορούμε να προχωρήσουμε στην εκπόνηση και εφαρμογή σχεδίων για να καλύψουμε και το τελευταίο οικοδόμημα (σπίτια, γραφεία, πολυκατοικίες, επιχειρήσεις) με αποτελεσματική θερμοπροστασία. Δεν αρκούν οι κανονισμοί για τα νέα οικοδομήματα.  Τα Σχέδια θα καλύπτουν το 100% της δαπάνης και όχι ένα ποσοστό το οποίο στο παρελθόν προήγαγε τη φοροδιαφυγή. Το Κράτος θα έχει ουσιαστική επιστροφή χρημάτων από την μείωση της ανεργίας αλλά και από τη μείωση της εισαγωγής και της αποθήκευσης των καυσίμων. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα πρέπει να αποτελούν πάντα ένα κύριο στόχο αλλά η ανέξοδη επιλογή είναι η μείωση της κατανάλωσης. Οι πολίτες θα έχουν πολύ καλύτερη διαβίωση  και μία μεγάλη μείωση στο λογαριασμό του ρεύματος αφού τόσο η χρήση των ενεργοβόρων κλιματιστικών όσο και των συστημάτων θέρμανσης θα μειωθεί αισθητά.

Η πράσινη ανάπτυξη στις δημόσιες μεταφορές σημαίνει σημαντικά κέρδη τόσο για την πολιτεία όσο και για τους πολίτες. Μειώνουμε την εισαγωγή καυσίμων, αυξάνουμε τις θέσεις εργασίας, αποκτούμε ένα ανθρώπινο περιβάλλον.

Ως στρατηγικός μας στόχος να είναι η μείωση τουλάχιστον στο μισό της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Να καταφέρουμε να απαλλάξουμε τον κόσμο από τα έξοδα για την αγορά και τη συντήρηση αυτοκινήτων για κάθε μέλος της οικογένειας.  Χρειάζεται όραμα, ικανή μελέτη και εφαρμογή ενός αξιόπιστου και ασφαλούς συστήματος δημόσιων μεταφορών που θα καλύπτει τόσο τις αστικές περιοχές όσο και την ύπαιθρο, με δρομολόγια σχεδιασμένα σύμφωνα με τις ανάγκες των πολιτών.  Οι στάσεις των δημόσιων μέσων μεταφοράς να προσφέρουν άνεση και προστασία από τις καιρικές συνθήκες. Ιδιαίτερα τους μήνες του χρόνου όπου έχουμε υψηλές θερμοκρασίες. Θα πρέπει ο πολίτης να γνωρίζει μέσω ενός συστήματος ενημέρωσης πότε ακριβώς αναμένεται να είναι διαθέσιμο το επόμενο μέσο μεταφοράς. 

Η εμπειρία της οικονομικής κατάρρευσης μας έδειξε ότι με τα ξένα δεκανίκια δεν έχουμε μέλλον. Χρειαζόμαστε όραμα, στόχους και εφαρμογή τοπικών λύσεων που θα μας δίνουν σωστή, πραγματική ουσιαστική ανάπτυξη με επίκεντρο τους πολίτες.